dinsdag, augustus 22, 2006

Thrillers

Waar ik absoluut een moord voor doe... dat is een goed thriller. Zo'n verhaal waarbij je constant op het puntje van je stoel zit, gretig de letters verslindend, het boek niet weg kunt leggen en 's nachts in je dromen de plot probeert te doorgronden. Heerlijk!! Momenteel lees ik boeken van Henning Mankell (1948), een Zweedse misdaadschrijver. (ik heb iets met Scandinavische schrijvers is mij gebleken) Hoofdpersoon in de boeken van Mankell is commissaris Wallander. Een menselijk afgeschilderde 40+, gescheiden en alleenwonend die de zorg heeft over een beginnend demente altijd mopperende vader, een moeizame relatie heeft met zijn eigenzinnige dochter en bovendien fouten maakt in zijn werk. (zie de honden van Riga waar Kurt Wallander toch aardig wat inschattingsfouten maakt) Al bij al een sympathieke commissaris die wat zwaar op de hand is en moeite heeft met de hedendaagse maatschappij. Tot nu toe heb ik drie boeken van Mankell gelezen namelijk; "De honden van Riga", "Dwaalsporen", en "Moordenaar zonder gezicht". "Dwaalsporen", vond ik de spannendste van deze drie. Mankell wilde 10 boeken schrijven in de Wallander reeks, de eerste, Moordenaar zonder gezicht verscheen in 1991. Het zijn er uiteindelijk 9 geworden. De laatste heeft hij niet voltooid omdat hij het onderwerp van dit boek, kindermisbruik, zelf niet aankon.. Een topmisdaadschrijver, absoluut aan te bevelen.