vrijdag, december 01, 2006

schrijven

Om de mij gegeven tijd wat zinvol door te brengen mag ik graag schrijven. Misschien onlosmakelijk verbonden met een andere liefhebberij en daarmee doel ik op lezen. Het laatste is bekend, het eerste misschien nog niet zo. Schrijven is zinvol (Verba volant, scripta manent (woorden vervliegen, het geschrevene blijft!) het is leuk om te doen, het noodzaakt tot nadenken en nodigt uit tot creativiteit. Ik kan het niet goed onder woorden brengen wat schrijven voor mij zo boeiend maakt. Misschien is het het resultaat. Het geschrevene. De woorden en vooral wat deze woorden uitdrukken en wat ze zeggen. Maar ook wat deze woorden gevoelsmatig oproepen, een bepaalde sfeer of gewoon een toestand, een werkelijkheid of fantasie of wat uit de fantasie voortkomt namelijk fictie. Een gecreëerde wereld waarin alles mogelijk is. Schrijven is uiten, verwerken, een plaats geven maar ook ordenen van de gedachten. Schrijven is een kunst. En schrijvers zijn kunstenaars. Althans de goede onder hen.