vrijdag, maart 16, 2007

Echte Tonderzwam??

natuurfotografie; echte tonderzwam
natuurfotografie; echte tonderzwam
natuurfotografie; echte tonderzwam Meerdere malen liep ik langs deze gewonde boom. Het bovenste gedeelte is afgebroken. Ik nam mij iedere keer voor om de boom, met zijn vreemde steenachtige uitstulpingen, te fotograferen. Vanmorgen voordat ik naar yoga ging, schoot het door mijn hoofd. Vanmiddag de boom fotograferen, dus camera mee tijdens de wandeling met Kyra.
Ik wilde graag weten wat ik gefotografeerd had, dus zocht ik op internet. Ik kwam foto's tegen van paddenstoelen die verdacht veel leken op de 'steenachtigen' op bovenstaande foto's . En ik kwam een tekst tegen van het Natuur Compendium. (klik op de titel en je komt er) Mijn twijfels zijn zo goed als verdwenen. Deze steenachtige uitstulpingen zijn
'Echte Tonderzwammen'.
Sinds de jaren '70 zijn ze enorm in aantallen toegenomen. En het was mij ook opgevallen; ze hebben een voorkeur voor verzwakte of overleden bomen. Lees het zelf maar.