woensdag, augustus 03, 2011

Swellesturtflinter

Ik stuitte bij toeval op de Fryske vertaling voor Koninginnenvlinder en vond dit zo’n mooi woord dat ik het als titel gebruik. Weten de Fryske volgers van dit blog gelijk waar het over gaat…
De Swellesturtflinter is een schaarse standvlinder (een blijvertje in een bepaald gebied) en komt vooral in het zuiden van ons land voor  maar ook op een bijzonder plekje op de Veluwe namelijk nabij mijn huis omgeving ‘Bult’ Wekerom.

“De Swellesturtflinter kin op ferskate terreinen fûn wurde, lykas krûdrike greiden, tunen, sompegebieten en ekers. De Swellesturtflinter is in swermlustige soart. De flinter kin dan ek hiele einen fleane. Yn geunstige simmers kin er ek yn Fryslân sjoen wurde. Mar sommige jierren is er ek net te sjen. Yn Limburch binne altyd Swellesturtflinters.”

Leuk taaltje dit Frysk, lijkt een beetje op Zweeds.

Gisteren trof ik ze dus weer. Niet één maar in totaal vier pages. Op het open veld waar ik regelmatig met de hond kom lijkt het erop dat de page zijn naam eer aan doet. Een standvlinder die hopelijk in dit gebied zal blijven. 

Het was feest bij de zoet geurende paarse vlinderstruik. Pages, Atalanta’s, Zandoogjes, Dagpauwoogjes Atalanta en Dagpauwoog en Citroentjes fladderden opgewekt in het rond.   pages Ik werd er zelf ook blij van. Kyra helaas niet zo, ze vond het maar slaapverwekkend allemaal.

slaapverwekkend