woensdag, augustus 10, 2011

De Gelderse Poort (deel 1)

Enige tijd terug kwam het nieuws dat natuurgebied de Gelderse Poort tot wildste natuurgebied van Nederland benoemd was. Dit was voor mij reden om een paar bezoekjes te brengen aan dit gebied om te kijken waar dit oordeel op gebaseerd was.

De eerste maal ben ik bij het informatiecentrum van de Gelderse Poort (Millingen a/d Rijn) met de veer de Waal overgestoken en langs de oude steenfabriek richting Kijfwaard gewandeld. De tweede maal heb ik gebied Loowaard (Duiven, Loo) verkend en afgelopen zondag was gebied ‘Millingerwaard’ aan de beurt.

Natuur-website ‘Ongerepte-Natuur.nl’ heeft terecht geoordeeld dat het gebied wild is. Erg wild en heerlijk ruig. Een natuurgebied naar mijn hart kan ik wel zeggen!  Millingerwaard De elementen hebben hier hun werk gedaan en doen dit nog steeds. Door het samenspel tussen wind en water is, uit wat ooit landbouwgrond was, een gebied ontstaan waar veel levensvormen hun thuis hebben gevonden.

wordt vervolgd in deel 2! Zie hieronder…