zaterdag, juni 21, 2008

kasteel Hoekelum

Kasteel Hoekelum

Kasteel Hoekelum, gelegen tussen Ede en Bennekom, kent een lange geschiedenis die teruggaat naar het jaar 1325. In dit jaar werd het kasteel, met toen nog zijn bijgebouwen zoals het koetshuis, de kapel, het boerderijtje (nu kaasboerderij) een herenhuis en het prieel, bewoont door een jagermeester. Deze man had de toepasselijke naam Randolf de Jager.
Door de jaren heen wisselt het kasteel regelmatig van eigenaar. Òf door verkoop of door vererving. De laatste adellijke familie die het kasteel bewoonde was de familie Van Wassenaer. Na de wereldoorlog herstelde de baron het zwaar beschadigde kasteel. Hij kon er echter niet lang van genieten want 2 weken na het herstel sterft de baron en zijn dochter erft het kasteel en het landgoed.
Tegenwoordig is het Gelders Landschap eigenaar. Landgoed Hoekelum wordt nu gebruikt voor het houden van feesten, trouwerijen en recepties en dient ook als conferentieoord.

kasteel Hoekelum

kasteel Hoekelum

Ook ik ken een stukje geschiedenis op landgoed Hoekelum. Omdat ik niet ver van het kasteel ben opgegroeid ging ik vaak op woensdagmiddag achter het kasteel spelen. Toen al voelde ik mij als een vis in het water tussen al het groen van het landgoed.


landgoed Hoekelum

In mijn volwassen leven toen ik trotse bezitter was van 2 wolfhonden liep ik meerdere malen in de week over het pad dat op onderstaande foto te zien is. Toen was het trouwens nog geen hondenlosloopgebied. Nu wel.
Vorig jaar hebben wij, op het landgoed, de gouden bruiloft van Joke en Ben gevierd. Een prachtige entourage voor een erg geslaagd feest.

Horabos Hoekelum