vrijdag, maart 14, 2008

Erg stoïcijns

De Schotse Hooglander kennen we allemaal wel. Het ras stamt van oorsprong uit het westen van Schotland en deze vreedzame runderen worden in Nederland gebruikt voor het begrazen van natuurgebieden. Zo lopen ze ook in het gebied de Planken Wambuis. Dat wil zeggen soms lopen ze. Gisteren toen ik met Kyra de dagelijkse wandeling liep, lag de hele kudde al herkauwend te rusten op de grond. Het zijn sobere runderen die opgewassen zijn tegen weer en wind (dubbele vacht) en weinig voedsel behoeven.
De koe op de foto kon ik niet overhalen om mijn kant uit te kijken. Er was geen beweging in te krijgen, alleen zijn kaken bewogen rustig heen en weer. Ik heb eerlijk gezegd ook niet echt mijn best gedaan want ze lag wel erg dichtbij en je weet maar nooit...
Hoe weet ik nu dat het een koe was? Het schijnt dat bij koeien de hoorns naar boven krullen en bij de stieren krullen de uiteinden naar beneden. De stier kan 800 kg wegen en de koe 500 kg. Je wilt er zeker geen aanvaring mee krijgen.

Schotse Hooglander