maandag, oktober 29, 2007

Lulu Wang: Het tedere kind 1999

Toen ik dit boek uit de bibliotheek meenam hoopte ik, dat het op mij dezelfde indruk zou maken als 'Het Lelietheater' waarmee Lulu in 1997 haar daverende debuut maakte. Qua stijl vind ik 'het tedere kind' beduidend minder; het verhaal zelf deed mij regelmatig huiveren en stemde somber. Of dit kwam door het onderwerp namelijk incest en kindermisbruik of door de rauwe en directe beschrijvingen van wat het kind allemaal moest doen met 'de man zonder hoofd'; ik ben er nog niet achter. Hoofdpersoon is weer (net zoals in het lelietheater) een meisje dat vanaf een half jaar misbruikt wordt door 'de man zonder hoofd'. Wie deze man is wordt niet duidelijk. Het meisje Lilan ontwikkelt trauma's en op 6 jarige leeftijd krijgt zij een huidziekte. Het duurt lang voordat zij eindelijk leert praten. De enige vriendschap die zij sluit is die met een meisje dat bij haar in de klas zit en ook misbruikt wordt door haar vader en opa. Het verhaal speelt zich wisselend af in China (de verleden tijd) en in Nederland. (tegenwoordige tijd) In haar volwassen leven vertoont Lilan de kenmerken van een misbruikt meisje. Zij is niet in staat om een liefdes relatie aan te gaan. Zij gruwelt van fysiek contact alhoewel zij er wel naar verlangt. Aan het einde van het boek weet Lilan af te rekenen met de verschrikkingen uit haar jeugd. Het hele boek is beschreven vanuit het perspectief van Lilan. Zij bekijkt en beschrijft de wereld om haar heen. Als baby doet zij dit met een wel erg volwassen blik. Het taalgebruik irriteert vanwege de vreemde woorden en uitdrukkingen die gebruikt worden. 'Het tedere kind' is de tweede roman van de Chinese Lulu Wang. Lulu is geboren in Peking en kwam op 25-jarige leeftijd naar Nederland. Zij doceert Chinees in Maastricht.