zaterdag, januari 20, 2007

Scandinavische schrijvers

Ik ben erg enthousiast over Scandinavische schrijvers. Dit maal heb ik uit de bibliotheek twee boeken meegenomen van Kerstin Ekman. Een Zweedse schrijfster die aardig wat boeken op haar naam heeft staan. Gisteren een start gemaakt in "Doodsklokken" een boek uit 1963 waarvan de Nederlandse vertaling in 1999 verscheen. Het is een misdaadroman. Verder heb ik "de Dwaas", een trollenverhaal uit 1988. Ben hier erg benieuwd naar. Andere Zweedse schrijvers die ik gelezen heb zijn: Barbara Voors; Zusje van me, Aardbeibeet en Slapeloos. Marianne Fredriksson; Het raadsel van de liefde, Inge + Mira, Anna, Hanna en Johanna, Het zesde zintuig, Simon, Het boek Kaïn. Marianne Fredriksson heeft enkele prachtige boeken geschreven. Maar zij heeft ook wat titels op haar naam staan die ik ronduit slecht vind. Een voorbeeld hiervan is Het raadsel van de liefde, een heel slecht boek dat zij beter niet had kunnen schrijven. Wordt Marianne Fredriksson niet gewoon te oud (in de 80) en is zij door haar stof heen?? Henning Mankell, een hele goede misdaadschrijver. Met ook een gave voor andere materie. In 2006 verscheen de vertaling van "Diepte" een psychologische roman. Ik heb nu "Tea Bag" (vertaling 2003) liggen, over een Afrikaanse vluchteling die via Zuid Spanje in Zweden terecht komt. Noorse schrijvers: Herbjorg Wassmo; Dina trilogie, Tora trilogie, Sanne en De zevende ontmoeting. Wassmo is mijn absolute favoriet en dat heeft ze te danken aan de Dina trilogie. (is ook verfilmd)