zondag, oktober 14, 2012

Heksenbezem en meerstammige bomen

Gisteren heb ik 15km gelopen in Park de Hoge Veluwe.  Ik had mij voorgenomen om de ‘Roots’ route te wandelen en dat is gelukt.  Het was een natte bedoening, vooral voor Kyra die geen plu had, maar dat deerde haar niet zo, geloof ik. Onderweg zag ik een grote beuk met ‘heksenbezem’. beuk met heksenbezem

Het lijkt inderdaad wat op de achtergebleven bezem van een gestrande heks maar al die takjes zijn een reactie op een schimmel in de boom. De schimmel activeert de groeihormonen waardoor op een (groei)top veel nieuwe uitlopers ontstaan. Een ware takkenbos. Het schijnt dat in Nederland vooral de Berkenbomen last hebben van heksenbezems.

Volgens de routebeschrijving die ik had, zou ik een 8 stammige Eik passeren. Zie de foto hieronder.  Nou, goed dat dit beschreven stond anders zou ik gedacht hebben, ‘goh, hier staan 8 eiken vlak bij elkaar.’ Hoe zie je nu dat dit een 8-stammige Eik is? Ik weet het niet. Dus ben ik even gaan googlen. “Meerstammig is een boom die met meerdere stammen uit de grond groeit of zich net boven het maaiveld (0 - 20 cm.) in meerdere stammen vertakt, in tegenstelling tot (straat)bomen met een recht doorgaande stam.” Verder vond ik nog deze informatie: “In de natuur ontstaan meerstammige bomen door beschadiging van of vraat aan de zaailing, die zich vervolgens herstelt en meerdere stammen vormt.” 8stammige eik Helemaal duidelijk allemaal maar hoe ik kan zien dat deze boom meerstammig is en er niet sprake is van 8 verschillende bomen die vlak naast elkaar staan, blijft nog steeds een raadsel…