zaterdag, mei 12, 2012

Grote Bonte

Er staat een oude, dode boom op landgoed “de Valouwe” (Wekerom) waar ontelbare gaten in zitten. Vandaag kwam ik er met Kyra langs en dacht laat ik even blijven staan en kijken of er enige activiteit te bespeuren is. En ja  hoor, na lang staan (voor mijn gevoel) zag ik aan de achterkant van de boom een vogel wegvliegen. Een Boomklevertje bleek later. Nog wat later landde er een bont gekleurde vogel op de boom en ik zag gelijk dat dit een Specht was. Grote Bonte Specht

“Yes’, voltreffer. Ik bleef waar ik was en de Spechten, man en vrouw, hadden mij in ‘no time’ in de gaten. Maar toch bleven ze af en aan vliegen met overheerlijke insecten in het bekje. Er zit een nest in de boom, dat was mij snel duidelijk. Wel werd er, voor alle veiligheid een tussenstopje gemaakt op een andere naburige boom voordat ze naar de dode boom vlogen om hun nazaten van voedsel te voorzien. Ze bekeken mij eerst Bonte Specht groot en besloten of het veilig was (of niet) om de plek van het nest bekend te maken. Meestal vlogen ze vlot door; soms vlogen ze een andere richting in.

De grote Bonte Specht is zwart-wit met een rode 'broek'. In de vlucht vallen de grote witte schoudervlekken op. Het mannetje heeft een rode vlek op het achterhoofd. Deze ontbreekt bij het vrouwtje. Zwart petje op. Prachtige vogel bekend als de  ‘drummer” van het bos!