zondag, september 04, 2011

Hoornaarroofvlieg

Ik hoef gelukkig niet ver van huis om bijzondere schepseltjes te ontmoeten. Deze twee insecten kwam ik gisteren tegen toen ik Sandor in zijn stal gezet had. Ze waren al vliegend zo gezellig Hoornaarroofvlieg bezig dat ze niet erg kieskeurig waren bij het uitzoeken van een geschikte landingsplek. Dit werd vlak voor mijn voeten en na de landing gingen ze vrolijk verder met waar ze toch al mee bezig waren, namelijk paren.Zo kreeg ik de kans om twee Hoornaarroofvliegen Hoornaarroofvliegen te fotograferen. Drie jaar terug hadden wij het insect waar deze roofvliegen naar genoemd zijn te gast en nu de verre verwanten om maar zo te zeggen. De verwanten zijn ook erg imposant om te zien. Let eens op al de stekels, het vele haar en die enorme kijkers in de kop. Verder heeft deze vlieg een priksnuit waarmee hij zijn prooi lelijk kan steken. Een echte rover dus!