woensdag, maart 31, 2010

wegrottend wild zwijn

Het kan gebeuren dat ik tijdens een boswandeling opeens stuit op het kadaver van het een of andere dier. Zo ook afgelopen week toen ik mij helemaal wezenloos schrok bij de onverwachte aanblik van een dood zwijn, dat opeens in mijn blikveld was verschenen. Dát het zwijn dood was bleek bij nadere inspectie.  Ik had Kyra op veilige afstand afgelegd en naderde het zwijn met de grootste voorzichtigheid. Het zou maar opspringen en besluiten tot de aanval! Al snel zag ik de schade aan zijn neus en kaken waardoor ik begreep dat van ‘opspringen’ laat staan ‘aanval’ echt geen sprake meer zou zijn. Hij leek wel gescalpeerd. De huid was afgestroopt en zijn bovenkaak gebroken. kadaver wild zwijn Bepaald geen fraai gezicht. Het dier was ook aangeschoten.  Wat zich allemaal had afgespeeld weet ik niet. De aaseters in het bos waren al druk bezig met het opruimen. Dood doet leven tenslotte.