donderdag, maart 18, 2010

Na de winter…

Ook in natuurgebied de Hoge Veluwe (Planken Wambuis)Magere New Forest paarden Planken Wambuis hebben de dieren afgezien afgelopen winter. Natuurgebied ‘De Oostvaardersplassen’ heeft niet het alleenrecht. Onder de New Forest pony’s trof ik enkele erg magere exemplaren aan. De runderen, Hooglanders en Spaanse Sayaguesa-runderen vond ik er goed uitzien.Sayaguesa-rund Planken Wambuis

De beelden van de creperende dieren in de Oostvaardersplassen zijn absoluut choquerend om te zien. Alhoewel een voorstander van een ‘laissez faire’ beleid werd ik er boos en verdrietig van. Nou was ik dat toch al, om hele andere redenen, maar ik vroeg mij wel af of het lijden van de dieren noodzakelijk is. Bijvoeren van de dieren leidt alleen maar tot nog meer dieren; het tijdig geven van een genadeschot beëindigt de doodsstrijd en het lijden en daar ben ik absoluut vóór. Desnoods gaan we de wolven, die al voor de Nederlandse grens staan halen en zetten we die uit in het gebied.

Minister Verburg is ondertussen druk aan het vergaderen. Gisteren stond het onderwerp weer op de agenda van de Tweede Kamer. Zij heeft deskundig advies nodig over de vraag of het op grote schaal creperen van de dieren in de Oostvaardersplassen nu wel of niet toelaatbaar is. Niet te geloven…