zaterdag, mei 17, 2008

knobbelzwaan

trotse vader zwaan ma waakt bij het jong Afgelopen maandag bezocht ik met Joke de tentoonstelling van Geert Jan Jansen (net echt!) in slot Zeist. In het water rond het slot zagen we een zwanennest waarop, naast 4 kuikens, ook nog 5 eieren lagen. Ma zwaan was er maar druk mee. De jongen verzorgen en vervolgens weer neervleien op de eieren zonder de kuikens te pletten. De trotse vader had op 2 m afstand van het nest zijn anker uitgeworpen en hield de wacht. Helaas had ik geen camera bij mij. Dus ging ik op woensdag nogmaals naar Zeist om de familie te fotograferen. Tot mijn grote vreugde zag ik nu een complete familie in het water, 8 jongen met pa en ma. Er lag ook nog een jong in het nest dat niet zo sterk leek. Regelmatig ging het vrouwtje naar hem toe om zijn toestand te checken. Zwanen leven monogaam en blijven hun hele leven bij een partner. Het mannetje kun je door een grotere knobbel onderscheiden van het vrouwtje. donsbolletjes de hele familie