woensdag, april 23, 2008

De Bassette haan

Welsumer haan van de boerderij

Het begon ooit met 7 kuikentjes. Zorgvuldig geselecteerd door onze buren bij een 'Bassette'kippenfokker. Het ras is van Belgische bodem. Toen de kuikentjes groot werden bleken er echter 3 hanen tussen te zitten en dat was vragen om moeilijkheden. Één van de hanen was ontzettend agressief. Als ik langs hem op moest dan viel hij gelijk aan. Of hij fladderde, met de snavel naar voren, richting mijn kuiten om daar de nodige schade aan te brengen. Al snel nam ik een bezem mee als het noodzakelijk was de haan te passeren.
Deze haan is niet meer. Er is nu nog maar één haan en deze vogel is erg vreedzaam. Omdat hij zo mooi gekleurd is besloot ik hem op de foto te zetten. Hij vond het best en ging er echt voor staan. 'Zie mij eens mooi zijn!' De enige overgebleven haan van de boerderij is prachtig en dat weet hij maar al te goed.