donderdag, juni 16, 2011

Internationaal jaar van de bossen

De Verenigde Naties hebben 2011 uitgeroepen tot internationaal jaar van de bossen. Bossen zijn essentieel voor al het leven op deze planeet maar worden ondertussen ook ernstig bedreigd. 31% van de aarde bestaat uit bos en in dit bos wordt veel CO2 opgeslagen in bladeren, wortels, en hout. Het schijnt dat 18% van de mondiale uitstoot van CO2 veroorzaakt wordt door ontbossing. Dus is het van groot belang om de bossen te beschermen en te herstellen.

In Nederland is ook aandacht voor het jaar van de bossen. Er zijn in samenwerking met o.a. Staatsbosbeheer, natuurmonumenten en de provincies 50 bossen genomineerd die op deze website staan. Via de index kun je een provincie aanklikken, in mijn geval Gelderland, en dan kun je eerst een van de genomineerde bossen kiezen en vervolgens rechtsonder het cirkeltje ‘ stem hier’ aanklikken als je een keuze wilt maken.

Nu zou ik zo graag op het park de Hoge Veluwe stemmen, we zijn tenslotte bijna buren en ik kom er erg vaak, maar ik doe het toch niet. Park de Hoge Veluwe  Nee, als ik echt op een fraai bos mag stemmen dan wordt het deze keer het Speulder- en Sprielderbos bij Garderen. Dit bos, met zijn prachtige kromme Beuken en knoestige Eiken in nevelige sferen gehuld, is waarlijk sprookjesachtig. Wat mij betref wordt het Speulderbos het bos van het jaar.

Iedereen kan zijn stem uitbrengen.