zaterdag, februari 21, 2009

Sperwer

Sperwer vrouw aan het ontbijt Dit Sperwer vrouwtje zat afgelopen week in onze wei haar ontbijt te nuttigen. Vanuit de huiskamer kon ik haar zien en heb ik haar ook gefotografeerd. Ze lijkt wat op een Havik maar is een stuk kleiner. Ze is wel groter dan het mannetje van haar soort dat bovendien ook wat oranjerood gekleurd is. Ik had voldoende tijd om foto's te maken want de Sperwer had bepaald geen haast en werd ook niet gestoord. Even kwam er een wilde kat langs wandelen maar die had veel ontzag voor de vogel. Ik zag de kat twijfelen: "zal ik haar passeren of de andere kant op lopen?" Hij passeerde maar wel heel snel. De Sperwer bleef vol zelfvertrouwen op haar prooi zitten en was niet onder de indruk. De Sperwer is eigenlijk een bosvogel maar in de winter huist ze rond onze boerderij. Volop zangvogeltjes die door ons gevoederd worden en natuurlijk de duiven van de buren. Dit betekent een gevulde Sperwer vrouwtje met prooi buik. Voor een Sperwer mannetje is de duif als prooi te groot, het vrouwtje daarentegen is er dol op. Sperwers zijn snelle, handige jagers die goed gebruik maken van het terrein. Opeens is hij er en overrompelt het nietsvermoedende slachtoffer.