zaterdag, oktober 18, 2008

Ganzen in V-formatie

Na een toevallige ontmoeting met iemand die mij ooit erg na stond maar die ik jaren niet gezien had, liep ik, helemaal in gedachten, richting de Heidebloemplas. Op de loopbrug naar het water toe wandelde een gezin met kleine, lawaaierige kinderen. Hier had ik nu net geen zin in dus ging ik links het bos in van de Noord Ginkel.  Alleen met Kyra was ik ongestoord en kon ik het zojuist gevoerde gesprek nog eens rustig de revue laten passeren. Het geluid van gakkende ganzen  haalde mij uit mijn mijmeringen.

In de lucht zag ik ze in V-formatie vliegen. Misschien wel afkomstig uit Noord Rusland waar ze door het invallen van de kou  aan de trektocht begonnen waren om te overwinteren in Nederland. Door het vliegen in V-formatie ondervinden de ganzen een opwaartse kracht van de door de naastvliegende gans opgewekte luchtwerveling. Dit spaart energie en vergroot het vliegbereik. Goed over nagedacht dus.

ganzen in v-formatie