zondag, december 23, 2007

kerkuil

kerkuil, foto van internet Afgelopen vrijdag kwam ik aan het einde van de middag thuis. Ik wilde net de auto in de kapschuur zetten toen er in het licht van mijn koplampen een vogel uitvloog. De vogel ging in de tegenoverstaande bomen op een tak zitten. Ik stopte de auto en mijn lichten schenen op de vogel die mij strak aankeek. Het was een kerkuil. Op ongeveer 4 m afstand van mijn auto zat de uil op de boomtak en wij keken elkaar aan. Wat een prachtige vogel! Gisterenavond laat toen Jos de laatste ronde met de hond maakte en langs de kapschuur liep, vloog de uil weer uit de schuur. Wij hebben er een indrukwekkende bewoner bij! Het leuke is dat er bij ons op het erf jaren geleden door de kerkuilen werkgroep een uilenkast is opgehangen. Daar is nog nooit een uil in geweest, alleen de merels gebruiken de kast om te broeden. De kerkuil staat op de 'rode lijst', is een kwetsbare soort alhoewel hij in aantallen weer iets aan het toenemen is.