zaterdag, augustus 04, 2007

Zaterdag 4 augustus 2007 + en -

4 augustus was een prachtige dag. In ieder geval wat het weer betrof. Echt zomer vandaag. Er waren echter ook wat min-puntjes. Als eerste het feit, dat ik vanochtend de achterdeur van de boerderij opende om naar de paarden te gaan en tot mijn grote verbazing een zwembad voor de deur aantrof. We hadden een lekkage onder de grond en bij nadere beschouwing zag ik op drie plekken piepkleine waterstraaltjes uit de grond omhoog komen. Piepklein maar gedrieën echt wel mans om over nacht een zwembad te vormen. Niet leuk, dacht ik nog en Jos was het, bij wijze van uitzondering, helemaal met mij eens. Het volgende minpunt is de MKZ uitbraak in Engeland. Met de trieste beelden van metershoge kadaver-bergen die in brand werden gestoken nog voor ogen, hoop ik maar dat het bij een incident blijft en niet zoals in 2001 overgaat op het vaste land van Europa. We sjouwen te veel met onze dieren over de landsgrenzen. Dit is ook helemaal niet nodig en vergroot de risico's op wereldwijde ziekten onder de beesten. In 2001 werden de bossen afgesloten, paarden mochten niet meer vervoerd worden en heel veel beesten werden 'preventief geruimd', zoals dat zo mooi werd genoemd. Sinds 2001 (het jaar dat wij naar Wekerom verhuisden) zijn er constant wel dierenziekten geweest. MKZ, vogelpest, bluetonguevirus (op dit moment in Nederland), vogelgriepvirus enz. enz. Met de toenemende internationale handel in dieren en dierlijke producten neemt de kans op epidemieën toe. Een derde minpuntje is het niet terugkeren van ma merel op haar nest in onze paardenstal. Vermoedelijk is de merel verongelukt of gegrepen door een kat of roofvogel. Zij laat 2 hele kleine jongen achter, veerloos, weerloos en hongerig, die de nacht niet door gaan komen. Ik ben zojuist nog wezen kijken maar nog steeds geen merel. Heel triest.